تیبا خودرو ملی سایپا است که در حقیقت میتوان آن را نسخه بروزشده و ارتقایافته پراید دانست. ساختار تیبا از سه خودرو پراید، کیا ریو و تندر 90 تشکیل شده و هرکدام از قطعات این خودرو با یکی از سه محصول یاد شده مشترک هستند. تیبا در ابتدا مینیاتور نام داشت و بعد از مدتی سایپا تصمیم گرفت خودرو ملی اش را با نام تیبا به بازار عرضه کند. طراحان سایپا برای خلق تیبا از هاچبک مشهور ایتالیایی یعنی لانچیا اپسیلون الهام گرفتند و این الگوبرداری در نمای جلو تیبا به وضوح مشخص است. سایپا برای قوای فنی تیبا از نسخه حجیم شده موتور پراید استفاده کرده که با کد M15 شناخته میشود. این پیشرانه به واسطه سیستم هشت سوپاپه چندان پیچیده نیست و به همین دلیل انجام تعمیرات آن آسان خواهد بود. از سوی دیگر راندمان موتور M15 نیز در حد متوسطی است و به نوعی پیشرانهای قدیمی محسوب میشود. سایپا تاکنون براساس تیبا دو محصول تیبا 2 و ساینا را نیز به بازار عرضه کرده که تیبا 2 نسخه هاچ بک تیبا و ساینا نمونه فیس لیفت تیبا محسوب میشوند. با توجه به توقف تولید پراید، اکنون تیبا اقساطی ارزانترین خودرو تولید داخل است که همچنان به تولید میرسد.
بررسی تیبا
سال 1389 خودروی تیبا به عنوان اولین خودروی ایرانی سایپا با یک طراحی اختصاصی رونمایی شد که از همان سال باوجود شعار آهوی زیبای ایرانی!، نقدهای زیادی به طراحی ظاهری این خودرو وارد شد و با کمی خلاقیت بیشتر می توانستند ظاهری جذاب تر برای تیبا ارائه دهند. با این حال خودروی تیبا به عنوان یک پراید ارتقا یافته، دومین خودروی ارزان قیمت کشور لقب گرفت و از همین رو با چشم پوشی از طراحی ظاهری نه چندان جذاب آن، توانست آمار فروش فوق العاده ای به نام خود ثبت کند. اکنون با توقف تولید خانواده پراید، نسخه صندوقدار تیبا و همچنین نسخه هاچ بک تیبا 2 به ارزان قیمت ترین خودروهای بازار کشور تبدیل شده و موفقیت خود در بازار محدود کشور را بیش از پیش تضمین کرده اند. در نبود رقیب جدی مقابل خانواده تیبا در بین خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار کشور که شامل محصولات ایران خودرو هم می شود، باید گفت که این خانواده باوجود قیمت بالاتری که نسبت به خودروی پراید دارند، در حال حاضر تبدیل به ارزان قیمت ترین خودروهای بازار شده اند و توانایی برطرف کردن حداقل نیازهای مالکان را به خوبی دارند و به نظر می رسد که تا دهه های آینده شاهد حضور فعال آنان در کشور باشیم.
داخل تیبا
تیبا به عنوان یک خودروی تکامل یافته از پراید، پیشرفت های خوبی در داخل کابین داشته و به عنوان ارزان قیمت ترین خودروی فعلی بازار کشور هم می تواند یک طراحی رضایت بخش داشته باشد. جالب است بدانید که طراحی داخل کابین تیبا صندوقدار دقیقا مشابه نسخه هاچ بک تیبا 2 بوده و هیچ تغییری میان فاکتورهای طراحی این دو خودرو، حتی در موارد ریز طراحی هم دیده نمی شود. از آنجایی که خودروی تیبا صندوقدار ارزان ترین خودروی فعال در بازار کشور است که هنوز تولید می شود، به همین دلیل نباید انتظار امکانات و آپشن های سطح بالایی را از این خودرو داشت و با ورود به داخل کابین، سادگی محیط کاملا احساس شده و کاربران تنها به چند کلید اصلی تجهیزات دسترسی خواهند داشت که در هر خودرویی به چشم می خورد و از امکانات اساسی یک خودرو به شمار می رود. در مقابل راننده غربیلک فرمانی کاملا ساده و عاری از هرگونه کلید و طراحی منحصربه فردی قرار گرفته است که خب از یک خودروی اصطلاحا ارزان قیمت هم نباید انتظار بیشتری داشت. در پشت فرمان هم شاهد صفحه کیلومتری ساده هستیم که بیشتر نمایشگرهای آن به صورت آنالوگ و عقربه ای، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار راننده قرار می دهد. بخش قابل توجهی از کنسول مرکزی را خروجی های هوا گرفته و در پایین آن کلیدهای درشت فلاشر، مه شکن های جلو و عقب، کلید گرمکن شیشه عقب و یک کلید تزئینی برای اضافه کردن امکانات دلخواه مالک خودرو (اگر نیاز به کلید عملکردی داشته باشد) به چشم می خورد تا فضای خالی بین خروجی های تهویه اتاق و سیستم صوتی خودرو کمتر خودنمایی کند. در پایین ضبط ماشین هم کلیدهای سیستم تهویه اتاق قرار گرفته است.
طراحی تیبا
طراحی خودروی تیبا هنگام معرفی و جذابیت نه چندان بالای آن انتقادهای زیادی به همراه داشت، اما تمامی این نواقص را پای بی تجربگی سایپا در زمینه طراحی خودروهای اختصاصی گذاشتند و خودروی تیبا به عنوان اولین محصول سایپا با طراحی اختصاصی راهی بازار شد. اکنون می بینیم که محصولات جدید سایپا در زمینه طراحی پیشرفت های بسیار خوبی داشته و شاهد طراحی جذاب تری برای محصولات جدید آن هستیم، هرچند در سطح بین المللی این سبک طراحی تاریخ گذشته بوده و شرکت های بزرگ خودروسازی و یا حتی خودروسازان چینی در نسل های قبل محصولات خود از این سبک طراحی استفاده کرده اند که اکنون خودروسازان داخلی به این سطح رسیده اند. باوجود انتقاداتی که به ظاهر تیبا وارد بود، این خودرو به سرعت جایگاه خود را در بازار پیدا کرد و برخلاف انتظارات توانست آمار فروش بسیار خوبی را برای سایپا داشته باشد. همین موفقیت تیبا صندوقدار نیز باعث شد تا چهار سال بعد سایپا به فکر طراحی و ساخت نسخه هاچ بک این خودرو افتاده و ایده خود را عملی کند. البته طراحی ظاهری خودرو یک موضوع کاملا سلیقه ای است و در کنار قیمت مناسب، خودروی تیبا توانسته سهم فروش قابل توجهی از بازار ایران داشته باشد.
مشخصات تیبا
با کنار گذاشتن خودروی پراید، اکنون خودروی تیبا تبدیل به ارزان قیمت ترین خودروی تولید شده توسط شرکت های خودروسازی شده و پایه قدرتی آن هم حدود 25 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. نیرو محرکه تیبا صندوقدار توسط یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی تامین می شود که در محدوده 5300 دور بر دقیقه توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور در محدوده 4000 دور بر دقیقه را دارد. با ارسال این نیرو به چرخ ها، می توان به حداقل شتاب تقریبا 13.5 ثانیه دست پیدا کرد. طبق اعلام سایپا، این پیشرانه بر روی تیبا صندوقدار مصرف سوخت تقریبا 6.95 لیتری برای سیکل ترکیبی در سلامت کامل موتور و خودرو و یا حتی شرایط استاندارد جاده ای دارد، اما در استفاده های واقعی مصرف سوخت بالاتر از رقم اعلامی خودروسازان خواهد بود، اما برای تیبا 2 مصرف سوخت 6.53 لیتری گزارش شده است که می تواند بزرگ ترین مزیت این خودرو در بخش فنی نسبت به نسخه صندوقدار باشد. در مقایسه با خودروی پراید با قدرت 63 اسب بخاری و یا سایپا 111 هاچ بک با قدرت 71 اسب بخاری، خودروی تیبا خروجی قدرت 87 اسب بخاری دارد و همین قدرت بالاتر می تواند عملکرد بهتری هم برای کاربران داشته باشد.
مصرف سوخت
- داخل شهر
- خارج از شهر
- ترکیبی
- حجم باک
- استاندارد آلایندگی
- میزان تولید CO2
- استاندارد امنیت
- -
- -
- 6.95 لیتر در هر صد کیلومتر
- 41 لیتر
- یورو 4
- -
تیبا صندوقدار در دو مدل معمولی و آپشنال به مشتریان عرضه می شود که نسخه معمولی امکانات حداقلی در اختیار کاربران خود قرار داده و در این زمینه می توان به کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، آینه های جانبی تاشو، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، مه شکن جلو و عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر ارتفاع اشاره کرد. با حفظ برخی امکاناتی که به آنان اشاره کردیم، نسخه آپشنال امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می دهد که در این خصوص می توان به سیستم مولتی مدیا مجهز به دوربین دید عقب، سنسور پارک خودرو، آینه های جانبی برقی، صندلی چرم و تریم داخلی مشکی، نگهدارنده صندلی کودک ایزوفیکس، سپر دو رنگ جلو و عقب، کفی سه بعدی صندوق عقب و زیرپایی، شیشه های دودی، شیشه بالابرهای برقی عقب و در نهایت سیستم هشدار دهنده ضدسرقت ایموبلایزر اشاره کرد. به صورت سفارشی هم امکاناتی برای تیپ معمولی در نظر گرفته شده است که مشتریان می توانند به صورت اختیاری و هنگام ثبت نام برای اتومبیل خود سفارش دهند. تجهیزاتی مثل آینه های جانبی برقی و شیشه بالابرهای برقی عقب که به صورت سفارشی بر روی تیبا صندوقدار معمولی نصب خواهند شد.
باتوجه به شرایط خاص کشور و محدودیت های زیادی که برای ورود و فعالیت خودروهای خارجی در ایران وجود دارد، بدون شک خانواده تیبا قابل مقایسه با هیچ خودروی خارجی و یا حتی خودروهای چینی مونتاژی در بازار نیست و حتی از لحاظ قیمتی، در بین محصولات شرکت های خودروساز داخلی هم رقیبی برای این خانواده وجود ندارد. رقیب تیبا صندوقدار در بازار را می توان همان نسخه فیس لیفت این خودرو، یعنی خودروی سایپا ساینا دانست و اگر بخواهیم تفاوت های تجربه رانندگی ساینا و تیبا را بیان کنیم، باید گفت که در اصل تفاوت چندانی میان آن ها وجود ندارد. به دلیل اشتراکاتی که در بخش قوای محرکه و سیستم تعلیق وجود دارد، تجربه ای یکسان با خودروی ساینا و تیبا در اختیار شما قرار می دهند. اما یکی از نکات بارزی که در ساینا به خوبی قابل مشاهده است، کمبود دید اطراف خودرو به منظور بهره مندی از آینه های جانبی خرگوشی است. با این حال از لحاظ شتاب و عملکرد موتور باید گفت که با توجه به ابعاد کلی خودرو و وزن آن، هر دو خودرو از شتاب نسبتا خوبی برخوردار هستند و قدرت 87 اسب بخار می تواند از پس جثه حدودا 1050 کیلوگرمی هر دو خودرو بخوبی برآید. تغییرات اعمال شده روی ضرایب دنده ساینا، در پاره ای از اوقات عملکرد بهتری از خود نشان می دهد و باعث شده تا شتاب ثانویه بهتری در خودروی سایپا ساینا داشته باشد. به دلیل استفاده از یک پیشرانه مشترک، همچنین مصرف سوخت هر دو خودرو مشابه بوده و در استفاده های تجربی ایتی سایپا، در سیکل ترکیبی بین 7.5 تا 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.